Novosti i informacije

10.03.2017

Grad Lepoglava kvalitetno provodi postupke javne nabave

Na konferenciji “Analiza integriteta u postupcima javne nabave u RH” koju je u Zagrebu organizirala udruga Partnerstvo za društveni razvoj, Grad Lepoglava spomenut je kao primjer jedne od jedinica lokalne samouprave koja kvalitetno provodi svoje postupke javne nabave. Ne radi se ovdje samo o postupku provođenja već i o popratnim dokumentima i drugim zapisima o javnoj nabavi, a koji su javno dostupni i koji potvrđuju samu kvalitetu provedbe.

Ovo priznanje Gradu Lepoglavi proizišlo je iz rezultata provedene analize u sklopu projekta E-SCORE – Jačanje društvenih kapaciteta za borbu protiv korupcije, financiranog od strane Europske unije i Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske, a u kojem je sudjelovao i Grad Lepoglava. Upravo je predstavljanje spomenutih rezultata bio razlog organiziranja ove konferencije.

Na konferenciji su kao predstavnici Grada Lepoglave sudjelovali zamjenik gradonačelnika Hrvoje Kovač i Savjetnica za poslove gradonačelnika i gradskog vijeća Maja Poje. – Grad Lepoglava u ovaj se projekt uključio početkom lanjske godine, a danas s posebnim zadovoljstvom gledamo rezultate naše gradske uprave. Ponosan sam na gradske službenike, pogotovo na pročelnicu Gordanu Mošmondor koja je naša prva osoba za javnu nabavu, a koji odlično rade svoj posao što potvrđuje i analiza sustava javne nabave sudionika na projektu prema kojoj smo među boljim jedinicama lokalne samouprave. Ipak, ovo je samo nova obaveza da radimo još bolje kako bi povratili vjeru građana u javnu upravu i ljude koji brinu za građane. Bez jasnog, transparentnog i funkcionalnog sustava integriteta teško ćemo se boriti protiv onog „naučenog“ oblika korupcije. Vjerujem da smo mi u Lepoglavi na dobrom putu da pokažemo kako se može i zna bit bolji i otvoreniji prema građanima – naglasio je zamjenik gradonačelnika Kovač

Dodao je zamjenik gradonačlnika pritom kako je analizu radilo neovisno tijelo od gradske uprave u tajnosti tako da se nije niti znalo kad se analizira Lepoglava, a svi podaci ukalkulirani u ovu analizu temelje se na podacima Ministarstva gospodarstva – Uprave za sustav javne nabave (Statistička godišnja izvješća o javnoj nabavi od 2012. – 2015. i Državnog zavoda za statistiku. – Drugim riječima, podaci dolaze iz objektivnog i relevantnog izvora, a ne iz naših kancelarija – zaključio je Kovač.

Konferenciju je otvorio Ivan Bubić, izaslanik predsjednika Vlade RH Andreja Plenkovića i državni tajnik u Središnjem državnom uredu za javnu nabavu, istaknuvši da je javna nabava u smislu transparentnosti osobito ranjivo područje te da važnu ulogu igra budno oko javnosti, između ostaloga, i organizacije civilnog društva koje predstavljaju vanjski korektivni mehanizam. Munir Podumljak, izvršni direktor udruge Partnerstvo za društveni razvoj predstavio je rezultate istraživanja, kazavši kako je Hrvatski sustav javne nabave jedan od najboljih u Europi, ali i upozorio na činjenicu kako trebamo biti oprezni što se tiče izlaska iz krize jer što je više resursa, to je više korupcije.

Što se pak podataka provedbe javne nabave tiče, iz analize je vidljivo kako je u promatranom periodu od 2012. do 2015. godine zabilježen značajan trend smanjenja transparentnosti javne potrošnje putem javne nabave. Bagatelna nabava, koja se ne evidentira na pravi način, a u kojoj se niti ne primjenjuje Zakon o javnoj nabavi, dostigla je vrijednost od 2,83% BDP-a RH.

Također, zabrinjava pad kompetitivnosti javne nabave. Vrijednost nekompetitivnih postupaka, onih do tri ponude za određeni proizvod ili uslugu u analiziranim uzorcima je između 58,2% i 80% ukupne vrijednosti provedenih postupaka. In-house procurement i horizontalno ugovaranje poslova velike vrijednosti između javnih poduzeća i dalje je prisutno u značajnoj mjeri što multiplicira rizike korupcije.

Posebno pak zabrinjava zaduživanje države putem komercijalnih kredita koje uzimaju javna poduzeća što je svojevrsni fenomen koji nastavlja opterećivati javne financije.

Barijere sukobu interesa u javnoj nabavi su nedostatne, pogotovo pri provedbi postupaka javne nabave na lokalnoj razini. Politizacija javne nabave jedan je od problema lokalnih sredina. Transferi prema politički kontroliranim ili politički opredijeljenim ekonomskim operatorima prisutni su na svim razinama, pogotovo kod ugovaranja koje vrše Pravne osobe (javna poduzeća). Poštivanje odredbi Zakona o javnoj nabavi koje je ključno za prevenciju korupcije nedostatno je i bez sankcija, s trendom pogoršanja u predizbornoj 2015. godini.

Kao rješenja spomenutih problema u postupcima javne nabave, preporuča se hitno rješenje problema smanjene transparentnosti postupaka javne nabave putem osnažene centralizirane evidencije (EOJN) provedenih postupaka bagatelne nabave. Također, potrebno je osigurati jedinstveno, centralizirano i standardizirano upravljanje informacijama u javnoj nabavi na svim razinama izgradnjom sustava i obrazaca za izvještavanje pri EOJN (Planovi nabave i njihove izmjene, registri ugovora i okvirnih sporazuma, obrasci za izvještavanje o izvršenju ugovora i plaćanjima, obrasci za izvještavanje o sukobu interesa).

Trebala bi se osigurati kompetitivnost postupaka javne nabave putem propisanih minimalnih uvjeta kompetitivnosti – najmanji broj ponuditelja dozvoljen za sklapanje ugovora. Preporuča se kvalitetniji nadzor nad poštivanjem odredbi Zakona o javnoj nabavi i izricanje pravovremenih sankcija tijelima koja zakon ne poštuju, kao i ograničavanje horizontalne javne nabave, odnosno propisivanje minimalne uvjete kompetitivnosti u svim takvim postupcima. Jako je bitno ograničiti komercijalna zaduženja javnih poduzeća te dodatno graditi kapacitete sustava javne nabave za provedbu postupaka i nadzor nad provedbom Zakona.