Novosti i informacije

18.11.2016

Održan okrugli stol "Od pojasa do tereta: Želimo siguran promet!"

Povodom velikog broja prometnih nesreća, posebno smrtnih slučajeva u prometu koje su se u posljednje vrijeme dogodile širom Hrvatske, Grad Lepoglava bio je domaćin okruglom stolu na temu sigurnosti u prometu. Pod nazivom „Od pojasa do tereta: želimo siguran promet!“ okrugli stol je na jednom mjestu okupio predstavnike lokalne vlasti, policije, prijevoznika, proizvođača i kupaca građevinskog materijala, odnosno sve one čije se redovne djelatnosti isprepliću u zatvorenom krugu sudjelovanja u prometu.

- Na području Policijske uprave varaždinske u prometnim nesrećama u 2016. godini smrtno je stradalo 15 osoba a u istom razdoblju prošle godine je 9 osoba. Zabilježen je i porast prometnih nesreća u kojima su sudjelovala teretna vozila: 71 u odnosu na 36 prošle godine. Teretno vozilo ove je godine sudjelovao i u jednoj nesreći s poginulom osobom, prošle nijednoj, zatim ove godine u 15 nesreća s ozlijeđenim osobama, a prošle u samo 6 takvih nesreća. Vozači koji upravljaju pretovarenim ili tehnički neispravnim vozilima te ne poštuju odredbe Zakona o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prometu su znatno veća opasnost u prometu od drugih sudionika i u bitnoj mjeri ugrožavaju sigurnost cestovnog prometa. Stoga ćemo učiniti sve potrebno kako bismo osigurali da se sigurnost u prometu u Varaždinskoj županiji poveća – kazao je Danijel Posavec, Voditelj Odsjeka za sigurnost cestovnog prometa policijske uprave varaždinske.

U javnom diskursu ne govori se puno o problemu koji nastaje pretovarenim kamionima i drugim teretnim vozilima, a koji uvelike, dugoročno utječu na stanje sigurnosti. Naime, vrijeme koćenja pretovarenog teretnog vozila višestruko je duže (80-ak metara) od kočenja normalno natovarenog vozila. Također, pretovarena teretna vozila neosporno uništavaju lokalne prometnice zbog čijeg lošeg stanja i nastaju brojne nesreće, a sanacija istih je spora jer teret sanacije pada na leđa građana koji pune općinske i gradske proračune svojih jedinica lokalne samouprave. Kako bi se stalo na kraj pretovarenim teretnim vozilima, sudionici okruglog stola zajedno su tražili rješenje ovog problema.

Jedna od tvrtki koja je izjavila spremnost na suradnju jest i Holcim Hrvatska koja upravlja kamenolom u lepoglavskoj Očuri, a iz koje odlazi velika količina tereta svakodnevno na prometnice diljem Hrvatske.
- Zdravlje i sigurnost Holcimov je prioritet već dugi niz godina. Korak po korak uveli smo kulturu sigurnosti u kojoj zaposlenici prije svakog posla procjenjuju rizike i mogu zaustaviti rad kad procijene da postoje nesigurni uvjeti za rad. Međutim, to je unutar našeg proizvodnog kruga. Izvan našeg kruga djelovanja, prijevoz naših proizvoda je zapravo jedna od najrizičnijih aktivnosti. S prijevoznicima kontinuirano organiziramo obavijesti i edukacije o sigurnosti, o primjerima nesreća te obavljamo kontrole tehničke ispravnosti vozila, pa je npr. u našim pogonima zabranjen pretovar vozila. Mi smo ponosni na građevinski materijal kojeg proizvodimo pa želimo stvoriti uvjete da svi sudionici u prometu budu sigurni - rekao je Alan Šišinački, predsjednik Uprave Holcima Hrvatska.

Prijevoznik Predrag Maček iz tvrtke Maček transporti jasno poručuje kako je suglasan s predloženom inicijativom za ukidanje pretovara - Sa stajališta prijevoznika vrlo sam zadovoljan odlukom Holcima Hrvatske o zabrani prekoračenja najveće dopuštene mase vozila čime su sigurnost u prijevoznom procesu postavili na prvo mjesto. Često smo od nekih naručitelja dobivali ponude za prijevoz u kojima je pretovar bio ukalkuliran u cijenu prijevoza. Problem pretovara je prepoznat i u nekim zemljama EU (primjerice Njemačka) te se odgovornost pretovara nastoji prebaciti i na naručitelja prijevoza, a ne samo na vozača i prijevoznika. Smatram da bi se takvim usklađenjem zakona i u Hrvatskoj postigao pravi cilj. Holcim je uz zabranu pretovara digao cijene prijevoza te nam je omogućio da u dopuštenim granicama opterećenja vozila možemo pozitivno poslovati. Ovom odlukom smanjit ćemo prijevozne troškove u smislu potrošnje goriva, produljit ćemo vijek trajanja vozila i cestovne infrastrukture, a najveći pozitivni pomak vidimo u podizanju sigurnosti vozača kao i ostalih sudionika u prometu – jasan je Maček.

Grad Lepoglava jedinica je lokalne samouprave koja na svom području ima jedan od najvećih kamenoloma u Varaždinskoj županiji iz kojeg svakodnevno odlazi više stotina kamiona i drugih teretnih vozila na brojne prometnice. Upravo je to bio razlog inicijative Grada Lepoglave da bude domaćin ovom okruglog stola s kojeg se šalju jasne poruke kako je pretovar velika opasnost za sigurnost u prometu.
- Iako je problematika pretovara teretnih vozila prvenstveno nadležnost policije, a sve zbog trenutne prakse naručitelja i prijevoznika, smatramo kako moramo djelovati i poslati jasnu poruku da se zbog pretovara teretnih vozila bitno smanjuje sigurnost svih sudionika u prometu kao i dodatno opterećuju proračuni jedinica lokalne samouprave koje moraju iz vlastitih sredstava sanirati oštećenja svojih prometnica zbog nesavjesnog poslovanja pojedinih tvrtki. Uvjeren sam kako će današnji zaključci kao i otvaranje ove teme u javnosti polučiti određen uspjeh i kako će u konačnici odluka o prekidu pretovara negdje nekome spasiti život – poručio je zamjenik gradonačelnika Hrvoje Kovač.

U raspravi su sudjelovali i zamjenik župana Varaždinske županije Alen Kišić koji je pritom spomenuo dobru suradnju Varaždinske županije i Policijske uprave Varaždinske upravo iz domene zajedničkih aktivnosti na povećanju sigurnosti u prometu. Daniel Vlaisavljević iz županijskog Savjeta za sigurnost cestovnog prometa pohvalio je inicijativu koja će biti novi korak u izazovima koje Savjet tematizira, a vezano uz nastavak inicijative suradnjom s Istarskom županijom.

U zaključcima okruglog stola dvije su se stvari jasno definirale od kojih je prva ona Policijske uprave koja je dostavila prijedloge izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima bi se jasno definirale razine odgovornosti zbog pretovara i na naručitelje. Drugi je zaključak kako je dokazano da ekonomska cijena normalnog utovarenog materijala odgovara i naručiteljima i prijevoznicima i kako se mora prestati s praskom kalkulacije pretovara i ponude za prijevoz.

Uz jasne poruke i stavove svih strana koje su sudjelovale na okruglom stolu, zajednički je stav je da nema tog razloga i motiva za pretovarom jer kad se desi zlo, tada je prekasno. Prevencija mogućih problema zbog pretovara je krucijalna u povećanju sigurnosti na hrvatskim prometnicama koje svakog dana upravo zbog pretovara sve više i više stradavaju, a samim time postaju potencijalna opasnost za nove crne brojke.